Te is elhalmozod a gyermekedet különféle játékokkal? Meg sem tudjátok számolni, hány játéka van már? Mégis unja őket, vagy nem tud egyedül játszani velük? Ebből a posztból megtudod, hogy miért éred el éppen az ellenkező hatást, mint amit elvársz azzal, ha a gyermekedet elhalmozod játékokkal?
5/3 rész – folytatás
Mik a civilizáció negatív hatásai a gyermekeink elmélyült játszani tudására, flow állapotuk megélésére?
A gyermekek, mint ahogyan azt korábban írtam, képesek órák, napok hosszat ebben a teremtő létállapotban lenni. Ez a lételemük, ebben fejlődnek a leghatékonyabban, itt bontakozhatnak ki a rejtett képességeik is.
- · A modern korunk egyik kártékony hatása erre az állapotra az okoseszközök gyermekkézbe adása, amely mára már bizonyítottan negatív hatással van a gyermekek kreativitásának kibontakozására is.
Ezek közé sorolható a telefon, tablet, Tv, okosóra, de akár a nyomógombos játékok, a tamagocsitól a tetriszig, a beszélő, zenélő okos játékok és bármi más olyan küyü, amiről nekem fogalmam sincs.
Abban a pillanatban, amikor egy teremtő, kíváncsisággal teli, éber kisgyermek kézbe kap egy magától villogó, zenélő, beszélő játékot, akkor ő visszahúzódik és szemlélővé (drasztikusabban mondva üzemeltetővé) válik. Ha neki mindössze annyi a szerepe, hogy megnyomjon egy bizonyos gombot, hogy a játék magától játsszon, azaz szórakoztassa őt, azzal megfosztottuk a gyermekünket a felfedezés örömétől. Ezek a játékok zártak, nem kínálnak perspektívát. Annyit tudnak, amit a megalkotójuk kitalált – szórakoztatnak. És egy gyermek figyelmét az ilyen pót-eszközök csak pillanatokra, maximum percekre tudják lekötni.
- · A mai korunk másik rákfenéje a kreatív ipar és a játékipar, amely elorozta a gyermekek elől a kreativitást.
A felgyorsult élettempó, az okoseszközökön szocializálódó gyermekek teljesen más igényeket támasztanak a játékok felé – amelyre a játékipar azonnal reagált is. A túlpörgetettség, a sürgetettség, az instant örömök, és a gyors sikerek áthatják a játék kínálatot is, ugyan úgy, mint a kreatív fejlesző játékokat.
Minden gyors sikereket, hipp-hopp-megoldásokat kínál – lehetőleg szupermost. Nincs idő kísérletezni! Nincs idő próbálgatni, szöszmötölni! Sikerélmény kell, méghozzá azonnal!
A használati utasítást követve a termékből egy másik termék hozható létre egyféle módon. Hol van ebben a kreativitás? Benne van, csakhogy nem a felhasználói oldalon… a gyerekek így hozzászoktak, hogy a kreativitást fejlesztő játékok sem mások, mint jól csomagolt, de unalmas eszközök, és a várva várt csoda már megint elmarad… a siker nem az övüké. Becsapva érzik magukat, teljesen jogosan.
A gyermekek csak azt érzik magukénak, amik ők teremtenek, ők hoznak létre. Nem összeillesztenek előre legyártott elemekből, hanem amiben a teremtő lényük valóban kibontakozhat. Minden más becsapás.
Ezért -addig is – új és új játék kell, hogy azt a pillanatnyi örömöt, amit adott nekik a termék, újra megélhessék…Újabb és újabb azonnali sikerélményre van szükségük, mert keresik azt az időn túli, örömmel teli élményt, amit még sejtenek, hogy az övüké volt egyszer.
Folyt. köv.